Pages

Nuffnang Ads

Saturday 27 December 2014

Review (pendek) Canon 50mm f1.8 II lens (bahasa melayu)

Dalam entry yg lepas, aku cakap nak review gajet. Sort off... well ini bukanla gajet. Cuma aksesori kot. Memperkenalkan, canon 50mm f1.8 II lens. Ia nipis, kecil, plasticky, ringan dan murah nak mampus. Lagi murah dari repair kereta kemek satu bahagian. Kalau ada sesiapa follower aku minat fotografi, korang mesti tau benda ni boleh buat apa.
 
pakejing luar
Pro : this lens can give you a good bokeh! Bokelishous bak kata kai wong dari digitalRev TV. Ini bermakna, appature 1.8 adalah bukaan yang agak luas untuk menyedut photon! Yup. Lens ni tak setanding canon 50mm f1.2 L lens (bukaan appature lebih luas). But it just get the job done for potrait photography. Aku nak ambik gambo cosplay besok, so, fuck yea, this lens will the the job.
 
behold!!! canon 50mm f1.8 II lens!!! fuck yea~~
sangat2 direkemenkan untuk wedding photography. well actually aku tak test kat subjek manusia lagi. aku takde model kat sini. fuck. besok baru boleh tau. aku cuma ada teori.

Contra: lens ni fix. Kawalan yang ada Cuma auto focus/manual focus sahaja. Lens ni tak boleh zoom in/out senang cerita. Kalau aku nak ambik gambar coser, aku kena pegi dekat dia, tak boleh tembak dari jauh macam lens kit aku yang boleh zoom tu... (tapi tak boleh bagi good bokeh).

Cons yang kedua adalah, ia kurang, kurang sesuai dengan body APS-C sensor. Senang cerita ia tak sesuai dengan body yang crop sensor. View finder akan menunjukkan aku macam dekat sangat dengan subjek ketika shooting. So, aku kena kebelakang sikit, sikit aje. Lens ni lebih sesuai digunakan dengan full frame censor macam body canon 5D dan variants nya/ apa2 body canon yang full frame sensor.
 
barang yang aku bawak besok. tak jadi bawak flash. lagipun aku bukan strobist.
So, yeah, aku dah dapat kawan yang boleh tolong aku shooting kat luar. Manakala aku pulak shooting dalam dewan. Dalam masa yang sama, aku dah dapat earlybird ticket. Bermakna aku boleh masuk dewan pukul 10 berbanding tiket biasa yang boleh masuk 1030 dengan harga yang sama. Aku akan berada di comic fiesta selama 2 hari as for freakin ussual.

dalam masa yang sama aku dapat banyak view beberapa bulan ni terutamanya dari free thought comunity. So, kalau boleh aku nak naikkan viewers aku. Aku lebih suka review barang2 elektronik baru2 ni. Dan juga sains. Aku suka sains. Aku minat sains. Aku wujud kerana sains. Aku tak suka offend agama, sebab agama dan falsafah memang kompom useless dan buang masa. So, please comment what you think.
comic fiesta 2014 is gonna be rock!!

link original utk artwork aku ni boleh dilihat disini klik like kalau korang ada kat CF2014 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=307572216119832&l=518343e8b1

Aku akan update mana yang patut benda yang happening kat KL convention center besok kat facebook aku.

Okay cau cin cau.

No comments:

Post a Comment