Pages

Nuffnang Ads

Sunday 8 January 2017

Cerita henfon, review xiaomi redmi note 3


Rosak
Sebulan lepas aku memang dah tak boleh tahan dengan henfon lama aku sg s3 tula. Henfon tu dah lama sangat, kalau tak silap aku beli tahun 2013 agaknya. Itu pun sebab masa tu henfon Nokia 808 aku hantar repair.
Baru beli

Tapi lepas pakai smartphone android aku rasa memang agak lain dari smartphone symbian. Senang cerita, dengan android kita lebih connected secara online, itu pun kalau ada internet. So memang aku agak android perlu untuk zaman serba canggih macam sekarang. Jadi symbian aku tak rasa relevan. Kurang daya multimedia itulah kelemahan utama symbian. So, lepas tu aku terus pakai android sebagai daily driver,  senang nak cek email, fb, blogging, download YouTube, torrent, tengok movie, whatsapp dan lain-lain keperluan yang kaya multimedia. Samsung menjadi phone kegemaran aku sebab skrin amoled, bateri removable dan brand yang sangat popular.
Tapi semua tu berubah bila aku perasan, bateri samsung aku rasa tak pernah ada yang miliamphere(mAh) lebih dari 3200. Bermaksud, kalau online pakai hsdpa memang boleh dapat 3 jam tops. Lagi lagi kalau bateri cuma 2000mAh. Dan disebabkan badannya plastik, ia menyekat haba, memendam haba dan cepat panas sampai micro sd pun rosak. Motherfucker. Disebabkan agak aware akan kelemahan ni, aku cuba try henfon jenama lain. Yang murah tapi spec tiptop macam henfon high end. Sangsung, selamat tinggal. Henfon spec low end, tapi harga macam gila mahal. Ambik contoh sg j7 2016, harga nak dekat seribu tapi spek low end to the bottom. Kecuali bateri, itu aje.
Minggu depannya aku jumpa pepper untuk aktiviti sick fuck aku. Dia pun ada problem dengan henfon lama dia. Skrin rosak.
So,  dia tunjuk kat aku henfon baru dia, xiaomi redmi note 3. First impression aku, design elok, nipis, ringan. Yang buat aku jadi tak suka, bateri dia sealed dan kaler dia bukan hitam. Kaler dia emas khas untuk harga istimewa. So, harga dia brapa?  Cuma RM699.
Skrin beso, resolusi tinggi

 Aku cakap holy fuck me, suck my dick. Biar betul? Spec camne plak? Skrin IPS LCD 5.5" 1080p 401ppi (holyfuck) , bateri 4050mAh lithium polymer (holyfuck), badan henfon ni diperbuat dari aluminium unibody, bermaksud, bateri dia sealed.
Muka depan

 Tak boleh tukar, tak boleh cabut. ram 3gb (holy fuck), processor 1.8ghz hexacore. Memori dalaman 32gb, 5gb ditolak untuk ROM henfon. Dual standby simcard (satu micro sim, satu nano sim). Tapi nano sim tak boleh masuk kalau pakai micro SD card. Somehow port nano sim berkongsi slot dengan micro SD, Itu sangat sangat pelik. Tapi whatever, aku tak pakai dua sim pun.

Atas
Apa lagi... Kamera belakang 16mp, flash dual tone, kamera depan...  Shit aku tak pasti brapa mp, mungkin 5 point something. Aku tak pakai pun kamera depan. Untuk apa? Skype?
Selfie test

 Dua-dua kamera depan belakang f2.0. Siapa photographer, tau apa gunanya f number ni. Aku malas nak explain, ni bukan topik photography pun.

Tepi
 Lagi apa? Digital compas, infra red untuk remote control benda lain, Bluetooth, gps, takde NFC. Takde wireless charging. Takde earphone dalam kotak, cuma henfon dan charger. Loudspeaker boleh tahan sedap.

Bawah
Henfon ni boleh USB OTG, memang terbaik. Ada 2 mic atas dan bawah untuk active noise cancellation. Earphone jack dan Micro usb standard, takde fast charging.

Usb otg
Agak pelik, henfon ni tak payah ada fast charging pun takpe. Sebab naturally henfon ni memang cas sangat cepat pun.
Part yang aku cakap holy fuck dalam kurungan kat atas tu antara ciri2 high end yang ada untuk henfon berharga kurang dari RM700.

Kamera dan finger print sensor
Tapi aku belum habis lagi. Ada 2 lagi point yang aku tak sebut tentang henfon ni yang agak luar biasa untuk henfon murah macam ni. Pertama, henfon ni ada finger print sensor dekat bawah kamera belakang. So, henfon ni kau sorang sahaja boleh bukak. Tempat letak finger print sensor amat ergonomic. Tepat2 dekat jari telunjuk kalau henfon dipegang secara normal. Sangat bagus. Holydayum! Kedua, aku tak tau kalau korang guna simcard lain selain digi. Macam aku, aku pakai digi best. Ya, nama simcard tu memang digi best, aku tak tipu.
Belakang

So, bila aku masukkan simkad ni nak tau apa jadi, band dia terus tunjuk simbol 4G. Itu bermaksud aku pakai band LTE (long term evolution). Ini band yang paling terkini dalam pembawa telko. So, memang terbaik, holydayum! Henfon lama aku cuma tunjuk H+, yang bermaksud HSDPA sahaja. HSDPA memang ada banyak jenis, tapi langsung tak sama dengan LTE 4G. LTE 4G adalah band terkini. Kalau henfon korang ada tunjuk simbol 4G, maksudnya henfon korang memang henfon terkini, update dengan pembawa band.

Aku ada sebut pasal body henfon ni aluminium unibody. Aku rasa itu agak bagus untuk design henfon ni. Henfon ni boleh buang haba dengan agak berkesan. Cuma jaga2, henfon plastik tak akan dent kalau jatuh tehempas atau terhentak. Tapi ya, henfon besi pasti akan dent. So, belilah casing yang sesuai. Pilihan aku sudah tentu casing getah unibody. Aku tak suka yang lipat lipat tu. Kurang efisyen kalau nak menaip. Lagipun aku suka pegang henfon pakai satu tangan bila menaip. Henfon ni jugak agak besar, tapi taklah besar sangat walaupon skrin nya 5.5". Bagi aku okla untuk tapak tangan aku. Masih boleh pakai sebelah tangan untuk menaip btw.

Review bateri secara detail, 4050mAh agak gila babi untuk harga henfon ni. Stamina holydayum memang luar biasa. Aku pergi comic fiesta 2016 kat pwtc bulan lepas.

Wanzu cakap aku kurus gila, wtf? 
Macam biasa, dengar mp3, guna facebook pakai mobile data, update status, upload gambar cosplay mana yang sempat tangkap pakai henfon. Dari pagi pukul 9 sampai malam pukul 830, bateri drop sampai 60% sahaja.

Support zine kawan
 Hari kedua drop sampai 45% sampai 830 malam sebab terlalu banyak call dan whatsapp dan facebook dan semestinya mp3. Langsung tak cas,  powerbank pun tak bawak. 

Aku menyimpang sekejap. Actually, xiaomi boleh buat henfon ni jimat lagi bateri sebenarnya. Tapi ni soal hardware. Skrin adalah komponen yang paling paling paling banyak makan power. TFT LCD lebih banyak makan power berbanding AMOLED. Ini adalah fakta. Kalau korang tak percaya, tengok aku explain macam mana. Skrin TFT LCD kena pakai tenaga untuk menghasilkan warna dekat skrin. Setiap pixel pakai power untuk berbuat demikian. So what? Bukan banyak pun power dia pakai kan? Fuck you, belum habis lagi. Skrin LCD tak boleh menghasilkan cahayanya sendiri. So, dia perlukan backlit untuk tembak skrin yang kita tengok, nampak kaler2 tu. Kat situ dah banyak banyak makan power. 2 kali kerja. Buat kaler untuk setiap pixel, kena ada backlit. Kita tengok AMOLED pulak. Amoled buat kaler untuk setiap pixel serentak dengan keluarkan cahaya. Ini bermaksud satu pixel ada cahayanya sendiri yang ada kaler sekali. One go, sangat senang. Tak perlu backlit. Kalau tulisan atau gambar diatas skrin berwarna hitam, pixel tu cuma off sahaja. Kalau skrin lcd, pixel akan hasilkan warna hitam, tapi dalam masa yang sama masih kena backlit. Itu sebab skrin AMOLED warnanya sangat vivid dan vibrant. Sebab setiap pixel dia menghasilkan cahayanya sendiri. Langsung tak payah backlit. Jimat tenaga. Paham? So kalau xiaomi redmi note 3 ni pakai AMOLED skrin, agak2nya berapa lama bateri boleh tahan? 5%-10% jimat pun ada banyak beza tu.

So, what the shit? Ini sudah bagus. Charger yang dibekalkan untuk model aku adalah untuk pasaran china. So, kaki plug dia bukan standard sini atau Europe. Kena beli adapter lain yang boleh plugin dengan plug rumah. Dan aku perasan, dekat charger ada tulis 2A 5V. Biasanya charger lain 1A 5V.

Dekat nak sampai bukit jugra
Sebelum comic fiesta aku pergi buat aktiviti sick fuck aku dengan kawan2 aku yang juga retarded sick fuck. Iaitu bebasikal dari pj ke morib.
Pantai morib

 Sepanjang jalan kalau berhenti, memang aku upload gambar terus yang aku ambik dalam perjalanan. Sambil tu pakai gps jugak sebab nak tengok jalan.
On the way

 Pakai offline maps. Upload gambar semestinya pakai data sendiri. Tak semua tempat berhenti ada wifi.

Bukir jugra fucked up climb shit
Aku rasa langsung takde wifi kot, termasuk tempat penginapan. So, cuma drop sampai 75% sahaja. Mungkin sebab tak pakai untuk call langsung. Mp3 pun tak pasang.

So, what the shit? Sepanjang aku review ni, macam aku review henfon high end berharga rm2000 keatas. Tapi tak, fuck you, henfon ni murah gila babi. Rm699. Memang murah gila babi. Someone please suck my dick. Part yang tak bestnya kalau korang beli henfon ni satu sahaja. Untuk spek macam yang aku pakai cuma ada satu warna sahaja. Warnanya emas. Takde hitam, takde silver, takde kelabu, takde putih. Kalau korang nak warna2 lain tu harganya lain. Tapi yang pasti, xiaomi redmi note 3 takde yang berwarna hitam. Langsung. Aku suka henfon warna hitam, tapi fuck that. Beli casing warna hitam, dah setle masalah.

Selepas pasang glass protector

So, yeah. Agak panjang lebar aku review gajet. Memang aku macam tu, dicklish, eshol, sick fuck. Aku nak cerita benda menarik lagi tapi malas. Macam dejamadafuckingvu la plak. Dah cerita kat facebook nak crita kat blog lagi ke? Ada siapa2 blogging lagi ke sekarang? Cau cin cau dan suck my dick.

No comments:

Post a Comment