Pages

Nuffnang Ads

Sunday 5 June 2011

terengganu 2 hari 2 malam

Assalamualaikum. Bertemu lagi dalam sci-fi realm. Bulan lepas adalah bulan yang paleng memenatkan dalam hidop aku. Kursus kawenla, orang nikahla, orang bersandengla, apelah, dan semuenye berlaku dalam masa yang rapat-rapat dan tempat die jaoh pulak. Yela… terengganu-sempadan kelantan. Mane tak jaohnye? Kalau dikire2 balek dekat 400km. lebeh kot… itu baru pegi aje. Blom baleknye lagi. Duet melayang macam tu aje sebab isi minyak full tank 3 kali. Holy demon shit… so, sekarang aku dah takde duet. Ade sape-sape nak bagi aku job ke, sile bagi sekarang. Sebab aku nak pakai duet cepat ni. Yelah. Tinggal beberape bulan aje nak kawen ni.



Ni aku nak cerite sket pengalaman aku pi kelantan ikot karak ke terengganu ni. Memang amat luar biase. Akhirnye hamper semue negri dekat semenanjong ni dapat aku jejaki kecuali penang. Perjalan mengambil mase 8 jam dari usj-bentung-perhentian hulu lempar-kuala kuantan-paluh, kuala terengganu-pelagat, terengganu-kelantan. Perjalanan diatas karak agak membosankan jugak sebab permandangan highway… mane2 pon same aje. Lepas sampai kemasik, permandangan mula berubah. Disebelah kanan ada laut! Wow! Tapi yang paleng best tu, laut itu berwarna biru macam dekat tv!!



Aku menjadi kagum sebab aku berasal dari pantai barat, selangor. Korang taula kan pantai barat lautnye macam mana kan? Okey aku bagi contoh, bagan lalang.  Air laurnye warne hitam Lumpur. Mungkin ini disebabkan laut tak cukup luas untuk menguraikan Lumpur yang datang dari tanah dan persisiran pantai barat begitu juga dengan tanah dari sumatera. Berbanding dengan pantai timur, laut cukup luas untuk menguraikan lumpur2 dan tanah berkenaan dan memberi kesan air laut yang bersih. Okey, memang ada kawasa dimana air laut di pantai barat berwarna biru. Tapi itu ditengah2. disitu Lumpur sudah diuraikan oleh air laut dan arus yang kencang. Tapi ini takbermakne aku fuck pantai barat ke ape. Ini disebabkan faktor kedudukan laut itu. Kalau pantai barat tak berlumpor, sumpah sekali pon orang Malaysia ni tak dapat makan kerang, ala-ala, ketam. Malah laot berlumporlah terdapatnye banyak habitat haiwan unik.



di terengganu, dekat persisiran pantai pun airnya berwarna biru. Sudah pasti airnya cukop bersih! Untok membuktikan teori aku, pade keesokkan harinye, kami turun ke salah satu lokasi dimana pantai paling dekat dengan jalan besar. Sampai digigi air… wow! Jernih gile air… sampai nampak dasar beb! Lepastu baru aku perasan, sepanjang perjalanan, langsung sekalipun aku tak nampak pokok bakau. Yelah, pokok bakau kebanyakannya ade dipantai barat aje. Dimane pantai barat mampunyai Lumpur. Yang paling best, terengganu ni bersih gile… adela sket plastik-plastik halus kat atas rumput tepi jalan. Lepas tu aku nampak signboard yang berbunyi [RAKYAT BERIMAN, NEGERI BERSIH]. Hahaha… dalam betul maksud signboard itu. Tapi oklah. Terengganu memang bersih gile. Sedap aje mate memandang… kalau ade banyak duet, rase macam nak pergi lagi. Mandi laot. Hahaha…

aku harap topik ni dapat memberi sket spirit of science kepade pembaca. skian trime kaseh.

No comments:

Post a Comment