Pages

Nuffnang Ads

Thursday 23 June 2011

PSVITA!

Dengan terujanya malam ini aku nak mengumumkan kehadiran PSP vita! (aku lebeh suke panggel bende ni psp vita dari psvita)
Ya! Salah satu dari variants psp.  Agak terlambat siket pengumuman ni sebab ia telah diumumkan pade 6 jun lepas. Kehadiran psp vita akan mengubah pandangan gamers dan bukan gamers terhadap konsol permainan yang pernah ade dipasaran sebelom ini. Sebenonye aku pon gamers jugak, sebab tulah aku sangat berminat dengan konsol baru ni.

gameboy advance sp. konsol permainan pertame yang aku ade

Pade taon 2003 aku memiliki gameboy advance sp. Game konsol lapok 32 bit tu takla best sangat macam psp 1000 yang penah aku miliki pade taon 2006.

psp 1000. psp pertame yang pernah aku miliki

mase tu aku ingat psp 1000 terlalu sempurne dan unbeatable. Tapi lepas keluarnye psp 2000 dan aku membelinye pade taon 2008, memang beno tekaan aku.

psp 2000. juge antara konsol psp yang aku penah miliki selepas psp 1000

Sebab psp 2000 takde perubahan beso pon. Cume speakernye terletak dihadapan sebelah atas (berbanding psp 1000 speakernye dibawah) dan bentuk fizikal psp 2000 lebeh slim berbanding psp 1000. skrin psp 2000 jugak lebeh terang. Kalau tak silap aku boleh ejas kecerahannye 4 kali.

psp 3000. tak banyak beze pon dengan psp 2000. jadi aku tak beli

Lepas tu muncol plak psp 3000 yang skrinnye lagi tajam gambarnye berbanding psp 1000 dan 2000. sekali lagi maseh takde perubahan beso. Sepanjang memiliki psp, aku harapkan, psp bole hade dual analog stick dak keypad, tak kesahla keypad mekanikal atau keypad skrin sentoh. Janji ade keypad sebab… yelah. Psp ade web browser kan? Takkanla maseh nak pakai d pad untuk buat input text? C’mon. tak common sense langsong. 3 taon yang lepas, muncol lagi satu konsol baru dalam variants psp. Namanya psp go! 

psp GO! macam sial... naseb baek aku tak beli

Lagilah macam sial… dahla skrin jadi kecik. Tak silap aku 20% lagi kecik dari psp 1000, 2000 dan 3000. bentoknye plak sangat kecik. Dahla slide plak tu. Tah pape ntah… aku yaken shoulder button tak dapat perform dengan baek disebabkan ianye slide. Yang ditambah cume 1 aje. Bluetooth. Itu aje? Pemalas betol… naseb baek aku tak beli. C’mon… takde progress langsong psp pade tahap psp go! Aku ingat itu satu konsol yang gagal. 

psp vita. antara psp yang penah aku bayang-bayangkan. akan menjadi milik aku selepas kaye nanti

Pade taon ni (2011) sony melancarkan psp vita. Vita bermaksod (kehidupan) dalam bahasa latin. Dengan ciri-ciri yang memang out of this world ni, memang psp mempunyai potensi untuk meraih tarikan dari pembeli. Kat sini aku nak sebotkan sket ciri-ciri baru psp vita. Saiz dan rekebentoknye same macam psp yang asal. Skrin pon dah balek ke saiz asal cume skrin bukan lagi LCD. Tapi OLED. Malah skrinnye jugak adalah skrin sentoh (capasitive)! Wow! Ini sudah bagos. Kalau macam ni, tak payah ade input text pakai d pad lagi! Yes! Lagi 1, dekad belakang psp tu jugak ade touch pad. Ade 2 analaog stick, Bluetooth, wifi (macam yang dulu), 3g (optional dalam pekej jualan) dan tiade UMD (hahaha! Babai UMD, u sucks). Sebaleknye psp vita menggunakan vita card sebagai medium penyimpanan data. Vita card adalah salah 1 dari variant memori flash yang kite pernah kenal sekarang contohnye macam MMC DV, mini SD, micro SD dan macam-macam. Sebotlah ape aje, korang dah tau. Ade GPS jugak. Dan yang paleng last, yang aku rase ade pon takpe, takde pon takpe, adalah kamera yang terdapat dekat belakang dan depan konsol. Tapi takde maklumat yang menyebotkan brape megapixel stiap kamera tersebot. Yang pasti kamera depan tu digunekan untuk skype. Skype adalah perisian yang dah sedie ade sejak psp 2000 lagi.

Kesimpulannye, macam yang aku dah dikatakan dkat atas, psp vita adalah konsol permainan yang bagi aku dah cukop sempuna. Aku jamen ramai gamers diseluroh dunie akan beli bende ni tak kirelah mahal atau murah, sebab memang bebaloi. Setakat ni ia cume dilancarkan dekat jepon, usa dan eropah sahaje. Entah bile nak sampai sini, siape tau.

No comments:

Post a Comment