Pages

Nuffnang Ads

Tuesday 24 July 2012

Tips Mencari Publisher Yang Best


gelak burok perangai. sebenonye aku takde idea nak tarok gambo ape kali ni. (kredit, hazwan zai ibrahim)


Sekali lagi, dah sebulan aku tak update blog. Aku ade isu yang dah lama nak di ketengahkan dalam dunia komik ni, iaitu publisher yang paling ideal untuk menerbitkan komik.

Sama macam parti, persatuan, kelab, kereta pilihan, etc, penerbit jugak amat penting dalam kehidupan seorang pengkarya. You know, kau dan aku sama-sama nak carik makan dalam industry yang belum terkenal lagi ni.

 Aku tau, ramai pekomik kat luar sana boleh melukis komik atau ilustrasi atau kedua-duanya dengan sangat cemerlang sekali. Soalnye sekarang, adakah penerbit itu akan memberi ganjaran yang setimpal dengan karya anda? Dekat sini aku layak untuk memberi nasihat kepada pengkarya yamg ada kat luar sana. Nak tau sebab apa? Sebab aku dah sangat lama buat freelance, macam-macam kerenah penerbit aku dah jumpe. Ade yang ok, murah hati, berkira, ade yang jenis anak haram – fuck ass punye perangai.

Jadi kat sini aku nak bagi sikit tips untuk memilih penerbit.

1)    berkawan dengan orang dalam – dengan cara ni, korang boleh kumpul maklumat tentang penerbit sekaian-sekean, macam mana  sales, macam mane payment yang syarikat berkenaan boleh bagi. Ya. Ada sesetengah kompeni yang meluat bila kita bertanyakan soalan macam, “bang, payment untuk 1 muka surat, berapa?”  memang ini hak kita untuk bertanya, sebab kita sendiri nak menjamin kebajikan diri sendiri bila berkarya dengan penerbit berkenaan. Tapi tak semua penerbit suka kalau kita bertanyakan jumlah payment. So, selidiklah perlahan-lahan, atau secara tak terus kepada kaki tangan kompeni itu. Macam aku senang aje. Kalau ade staff yang merokok dalam kompeni tu, aku ajak keluar untuk ‘disoal siasat’ secara lembut… agagagaga. Tapi ini tak bermakna aku mengajar korang merokok.

2)    bertanya terus dengan kawan yang sudah sedia berkarya dengan kompeni berkenaan – ini paling senang, tapi tak selalu ada kebetulan yang kawan korang ada bekerja dekat kompeni sekian-sekian. Peluang ni paling best. Katakanlah kompeni ni, bagus, kawan kau akan terus rekemenkan kau dengan kompeni ni tanpa teragak-agak. Andai kata kompeni ni fuck ass, member korang akan halang korang dari berkarya terus dengan kompeni ni. Silap-silap member anda akan pecah tembelang kompeni ni. Agagagaga, hambek kau.

3)    Kalau ade perjumpaan, pameran, meeting yang berkaitan dengan komik, illustrator, dan sebagainya, turun padang. Jangan terperuk dok kat rumah menoceng. Inilah peluang paling baik untuk mendapatkan maklumat tentang tempat kerja kawan-kawan yang menceburi bidang yang sama. Dekat sini kita sendiri boleh nilaikan kompeni mane yang bagus untuk berkerja/berkarya. Ramai kawan-kawan aku dapat job dengan cara ni la. Aku pon tak terkecuali.


Tiga point ini antara yang paling penting boleh aku bagi. Kalau korang yang membaca entri ni, ada yang lagi bagus, jangan segan silu untuk kongsikan. Aku sendiri pon tengah carik-carik kompeni lain untuk berkarya dalam tempoh jangka masa panjang. Zon selasa yang dianggap ok tak semestinya ok. Kadang-kadang fuck ass jugak.

Ada kawan-kawan aku yang cukup berbakat dan hebat dalam bidang ni, tak mendapat payment yang sepatutnye, takde agreement langsong dan macam-macam lagi masalah. Kesian jugak aku tengok diorang ni sebab nampak macam dipersia-siakan. Bayangkan kalau diri korang terperangkap dalam masalah ni. Fuck this, man… shit! Silap-silap ade yang gantung berus!

Mengikut pengalaman aku bekerja dalam bidang ni, kompeni yang paling pro dalam bidang ni adalah, jujur aku katakan, komik-m (PTS pop). Mungkin susah sikit nak berkarya dengan diorang ni, sebab diorang punye QC memang kaw-kaw punye. Tapi lepas korang dapat, memang korang rock la…

Kalau nak berkongsi maklumat tentang mana-mana publisher, boleh kontek aku teros kat e-mel aku. Kalau nak maklumat dari aku balik pon, aku takde masalah nak berkongsi. Kot-kot aku tau ke, kompeni tu fuck ass, dan korang pulak teros aje pegi situ. Memang silap aku la sebab tak sampaikan maklumat dengan betul.

No comments:

Post a Comment