Pages

Nuffnang Ads

Monday 30 May 2011

Bolehkah masa diubah?


Assalamualaikum semua. Kita bertemu lagi dalam sci-fi realm. Ini adalah salah 1 soalan ramai manusia yang sering memikirkan kejadian alam. Iaitu [bolehkah masa diubah?] jawapannya tentulah tidak. Okey, aku ada sebuah mesin masa yang betul2 boleh boleh mengembara melalui masa iaitu kedepan dan kebelakang. Dan aku kembali kemasa silam, lebih kurang dalam 60 taon dulu. Untuk mengubah naseb keluarga aku supaya jadi kaya-raya dan sebagainye. Lepastu, misi Berjaya. dan aku balek semule ke masa hadapan iaitu 60 taon selepasnye(taon dimane aku mula menggunakan mesin masa berkenaan untuk mengubah nasib keluarga aku). Malangnya, bila aku sampai aje takde ape pon yang berubah. Sikit pon tak berlaku perubahan. Maseh same. Soalnye sekarang. Kenapa?

Jawapannya sangat senang. Sebelom tu, bio aku reverse sket. Aku bagi satu contoh. Okey. Ade seorang budak namanye aslan. Die ni buat mesin masa dan mengembara lebeh kurang 50 taon lepas. Disitu, die terjumpe dengan mak die mase mude2 dulu. Dan jatoh cinte plak dengan mak die mase mude. Okey, sekarang kite ketepikan soal agama ke, ape ke. Dan aslant pon berkahwin dengan emak die yang masih muda tu dan dapat anak 2-3 orang. So, apa kita boleh Nampak kat sini. Kalau aslan tak sepatotnye lahir dari mula, kenapa dia wujud untuk mengahwini emaknya yang maseh muda? Tak lojik bukan?

Jadi inilah dia penerangannya yang sebenar dan sangat jelas. Aslan bukan mengembara dimasa lampaunya. Tapi dia mengembara ke masa lampau disebuah alam selari, dunia lain, multiverse. Jadi perempuan yang dia kahwini ini bukan emaknya. Tapi seseorang yang serupa dengan emaknya, didunia lain yang selari dengan dunianya, tapi tak sama masa.


Diatas adalah graf teori pengembaraan masa yang tepat. Graf A menunjokkan seorang yang berusia 80 tahun kembali kemasa 30 tahun yang lepas melalui mesin masanya. Dia berasal dari dunia u1. didunia u2, dia kembali ke 30 tahun yang lepas. Berbanding graf B adalah yang salah dimana Cuma terdapat 1 aliran masa dan 1 dunia sahaja. Didalam tempoh 50 tahun itu boleh berubah2. teori ini tak boleh dipakai.

Bila dia mengembara semula ke masa sebenar dia, takde ape yang berubah. Emak dan bapak dia masih ada, adik berdiknya masih ada dan sejarah langsung tak berubah. Sebab destinasi yang die pergi sebelom ni tadi bukan didalam dunia dia, masa dia, ruang angkasa dia. Sebaliknya dunia selari.


Oh ye. Kalau ade sesiape tringat anime dragonball z mase taon 90han dulu anda akan paham cerita aku ni. Ceritenye bermule bile trunks balek kemasa lampau untuk menghalang kematian goku serta penguasaan cyborg dan cell. Tapi lepas dia selesaikan semua hal ni, dia kembali ke masa hadapan balek dan takde ape yang berubah. Ini disebabkan dia kembali ke masa lampau dalam dunia lain yang selari dengan dunianya.

Masa bergerak selari, macam air sungai yang mengalir pada satu arah. Pengembangan alam semesta juga adalah selari, kita tak boleh nak kecutkan balik pengembangan tadi. Kalau pengembaraan merentas ke masa lampau berlaku pulak, aliran tadi tak berpatah balik, Cuma sungai tadi berpecah kepada 2 cabang. Sekian terima kasih.

4 comments: